Besilaikantiems teises: kainos, patarimai ir eksperimentas kitame mieste

Mokymasis, studijos
2016/07/21

STRAIPSNĮ PARENGĖ:

Ugnė Leonavičiūtė
Jaunasis žurnalistas
Besilaikantiems teises: kainos, patarimai ir eksperimentas kitame mieste

Kaip ir dauguma moksleivių, vos sulaukusi 18–kos pradėjau mokytis vairuoti. Tuo metu vairavimo kursai kainavo 600 Lt, už juos buvo siūloma 20 praktinio vairavimo valandų. Veiksmas vyko mažame miestelyje, 50 km nuo Klaipėdos – artimiausio miesto, kuriame yra VšĮ „Regitra“ filialas. Mokymosi realybė: į automobilį susėsdavo 4 mokiniai (ir toli gražu ne į tokį, kokiais laikomi egzaminai), pasikeisdami nuvairuodavo iki Klaipėdos, važinėdavo po ją ir grįždavo atgal. Tokios išvykos užtrukdavo pusę dienos.

Išaušus mano praktikos egzamino dienai, nusprendžiau, kad nesu dar pasirengusi ir į „Regitrą“ neatvykau. Buvo jau įpusėjęs rugpjūtis, netrukus persikėliau gyventi ir studijuoti į Vilnių. Vilniuje eismas – kitoks, laikyti vairavimo teisių be papildomo mokymo negalėjau, o studijos užgriuvo tokiu svoriu, kad mokytis dar kažką papildomai nesinorėjo. Taip mano vairavimo teisės liko nelaikytos iki šių metų.

Per tą laiką keitėsi egzaminų laikymo tvarka (įvestas mokyklinis egzaminas, imta egzaminus filmuoti) ir anksčiau nei 2014 m. išduoti vairavimo kursų baigimo liudijimai paskelbti negaliojančiais.

2016 m. kovą pasiryžtu pagaliau gauti teisę vairuoti. Šį kartą veiksmas vyksta Vilniuje, vairavimo mokykloje, esančioje vos už poros minučių kelio nuo namų, kursų kaina B kategorijai įgyti – 300 EUR už kuriuos siūloma 30 akademinių praktinio vairavimo valandų (po 45 min.). Apie teorijos pamokas: mokytis reikia savarankiškai, to, ką pasakoja vairavimo teorijos dėstytojas, egzamino metu neužtenka. Būtina perskaityti Kelių eismo taisyklių knygelę (jos versija internete). Tačiau šioje knygelėje nėra techninės automobilio sandaros ir saugaus vairavimo pagal fizikos dėsnius informacijos, o tai irgi reikia žinoti.

Kai kurios vairavimo mokyklos turi kompiuterių klases, kuriose galima spręsti KET testus, labai panašius į oficialų „Regitros“ teorijos egzaminą. Dažniausiai tai būna programa „ARS leidiniai“, kurioje yra puiki funkcija spręsti ne atsitiktine tvarka, o pagal konkrečias temas sudarytus testus, pvz.: „sankryžos“ ar „važiavimas per geležinkelio pervažas“. Jei mokykla kompiuterių neturi, galima naudotis mokamais arba nemokamais testais, randamais internete. Spręsti tokius testus labai svarbu, nes sudarant klausimus juose, vadovaujamasi tam tikra logika, kuri daugeliui nėra perprantama iš karto. Situacija: važiuodami gatve matote ant šaligatvio stovintį vaiką. Klausiama, ko galima tikėtis: ar vaikas prieš eidamas per gatvę bus atsargus ir apsidairys, ar netikėtai išbėgs priešais automobilį. Logiškai mąstant, norisi žymėti abu variantus –iš vaiko tikėtis galima bet ko, tačiau teisingas tik antrasis atsakymas. Kita vertus, tiek „Regitros“ teorijos egzamine, tiek jo imitaciniuose testuose teisingi variantai gali būti vienas, keli ar net visi pateikiami.

Teorijos kursai Vilniuje truko apie mėnesį, tada ėmiau ruoštis teorijos egzaminui (jo laikymo kaina – 10 EUR); išlaikiau jį  gegužę, antruoju bandymu, nes per pirmąjį labai nepasisekė – gavau neproporcingai daug klausimų iš techninės dalies, kuriai nebuvau  gerai pasiruošusi, ir padariau 7 klaidas iš 6 galimų. Išlaikiusi teorijos egzaminą gavau lapelį, suteikiantį man teisę mokytis vairuoti su patyrusiu šeimos nariu, tačiau tokia galimybe pasinaudoti negalėjau.  

Antras etapas po teorijos egzamino laikymo  – mokyklinis praktikos egzaminas. Nors anksčiau vairavau neblogai, įgūdžių iš ankstesnių pamokų, vykusių Klaipėdoje, buvo likę nedaug, pirmų pamokų metu keikiau mechaninę pavarų dėžę. 14 pamokų po 1,5 valandos – tiek laiko turėjau išmokti vairuoti, pagal itin aukštus, ekonominio vairavimo principus atitinkančius, profesionalaus vairuotojo elgesio ir situacijos vertinimo reikalaujančius standartus. Kai kurie reikalavimai, pavyzdžiui, vairuoti drąsiai (už nepasinaudojimą proga rašoma paprasta, tačiau už sutrukdymą kitam – kritinė klaida) skamba kiek ironiškai, ypač, kai to reikalaujama iš ką tik į gatvę išriedėjusio asmens, kuriam tenka per sekundę įvertinti artėjančio automobilio greitį ir atstumą, kurį jis spės nuvažiuoti, jei dabar pasuksi. 15 pamoka – jau egzaminas. Nesijaučiau jam pasirengusi, išlaikyti nepasisekė.

Tada man kilo mintis pabandyti egzaminą laikyti mažesniame mieste, kur turėtų būti žymiai paprasčiau: be autobusų juostų, milžiniškų žiedinių sankryžų ir įžūliai taisyklių nesilaikančių, avarines situacijas sukeliančių vairuotojų gausos. Pasirinkau Uteną (aplankysiu močiutę pakeliui), paskambinau vairavimo mokyklai, susitarėme dėl pasirengimo egzaminui (sutaupyti ten, deja, neišeis, mano 1,5 valandos trukmės pamokos kaina buvo net keliais eurais didesnė nei Vilniuje – 25 EUR). Vis dėlto, nepažįstamas miestas, neįprastas automobilis, kitaip išsidėsčiusi manevravimo aikštelė (kai kurie pratimai, skirtingai nuo Vilniaus, daromi ne aikštelėje, bet mieste) ir netgi ryškūs mokymo skirtumai (kitokie orientyrai atliekant pratimus, pavarų valdymo ypatumai) greitai susidėjo į vieną didelį „ne“ mano gudriajai idėjai. Įsitikinau, kad frazė „mažesniame mieste – lengviau“ tėra mitas.

Per keletą papildomų pamokų savo vairavimo mokykloje Vilniuje įsidėmėjau sudėtingas vietas maršrute ir mokyklinį vairavimo praktikos egzaminą išlaikiau. Tiesa, paaiškėjo, kad egzamino metu neveikė filmavimo kamera ir egzaminą teks perlaikyti, bet pavyko ir antrą kartą. Kursų baigimo liudijimas nebuvo išduotas, mokykla mane tiesiog įregistravo į „Regitros“ sistemą. Tai man suteikė teisę laikyti „Regitros“ praktinį egzaminą.

Vietą egzaminui laikyti gavau liepos mėn. pradžioje. Supratau, jog be papildomų pamokų egzamino tikrai neišlaikysiu, tad susiradau kitą vairavimo mokyklą – su tokiais pat automobiliais, kokie yra „Regitroje“, ir aikštele, išdėstyta kaip „Regitroje“ bei nesančia itin toli nuo „Regitros“ maršrutų. Palyginus su automobiliu „Hiundai“, su kuriuo važinėjau prieš tai, šios mokyklos „Ford“ turi itin jautrų stabdį prie kurio tikrai reikėjo laiko priprasti. Dar vienas kriterijus naujai mokyklai buvo instruktorių patirtis: prieš tai važiavau su vos mėnesį dirbančiu žmogumi, kuris nors ir stengėsi, egzaminui gerai neparuošė. Gerai išnagrinėti egzamino maršrutus su instruktoriais vertėtų dėl vietų, kuriomis važiuojant pirmą kartą būtų labai sunku nesuklysti dėl jų neįprastos struktūros ir netikėtų, staiga išnyrančių ženklų.  Pasipiktinimą kelia nusitrynęs kelio žymėjimas, vos įžiūrimos ištisinės linijos, kurios lyjant tampa nematomomis laikančiajam, nors egzaminuotojai mintinai žino, kur jos yra.

Ketvirtadienį,  penktadienį pirkau po 3 valandas važiavimo pamokų, šeštadienį – dar 2 valandas prieš pat egzaminą, valandos kaina – 15 EUR. Paskutinė pamoka baigiasi, artėja egzaminas:  instruktorius aprodo man „Regitros“ aikštelę ir padrąsina, jog šeštadienį mažesnis eismas, tad šansai išlaikyti didesni. Egzamino (kaina 31 EUR) metu jaudulys pakiša koją ir aikštelėje prisirenku nekritinių klaidų: laimei, vietoje 8 pratimų, privalomų mokykliniame, „Regitros“ egzamine atliekami tik 2 (T formos sankryža ir vienas iš 3–jų galimų, atsitiktiniu būdu parenkamų parkavimų). Dar šviesūs prisiminimai nuo rytinės važiavimo pamokos, padeda nepadaryti kritinių (iš karto lemiančių neišlaikymą) klaidų mieste, ir grįžusi į „Regitrą“, gaunu tik pastabas: nors surinkau turbūt 8 iš 8 galimų paprastų klaidų, egzaminas išlaikytas!

Vairavimo teisėms gauti išleidau virš 500 eurų – tiek kainavo kursai, papildomos pamokos, egzaminai ir vairuotojo pažymėjimo pagaminimas. Neskubėdama užtrukau 4 mėnesius, tad registruotis tiek teorijos, tiek praktikos egzaminams reikia iš anksto, nes eilės driekiasi apie mėnesį. Tiesa, nuolat tikrinant „Regitros“ puslapį internete, galima pačiupti vietą, atsilaisvinusią kam nors atšaukus rezervaciją. Primenu, jog tie, kas galvoja apie vairavimo teises, turėtų ilgai nesvarstyti: šiuo metu kalbama apie vairavimo kursų kainos kėlimą. Dėl naujai priimtų pakeitimų, vairavimo mokyklos privalės mokėti PVM už A, B ir BE kategorijų vairuotojų rengimą. Iki šiol šių kategorijų vairuotojų rengimas buvo priskirtas profesiniam mokymui ir neapmokestinamas PVM.

Susijusios naujienos Daugiau

Kūrybingumo mokykla
Kūrybingumo mokykla
Tarptautinio mobilumo gidas studentams
Tarptautinio mobilumo gidas studentams
Stojimo į Lietuvos aukštąsias mokyklas tvarka 2019
Stojimo į Lietuvos aukštąsias mokyklas tvarka 2019

Susiję straipsniai Daugiau

Metai Amerikoje su ASSIST programa
Metai Amerikoje su ASSIST programa
Kaip parašyti gerą motyvacinį laišką užsienio universitetui?
Kaip parašyti gerą motyvacinį laišką užsienio universitetui?
Kaip išmokti kalbą per 30 dienų?
Kaip išmokti kalbą per 30 dienų?